In Afrika leven miljoenen mensen van hun vee. Maar de dierengezondheidszorg is er vaak ontoereikend. Wanneer mensen hun kudde verliezen door ziekte, droogte of conflict, verliezen ze alles: hun trots, cultuur, spaargeld en voedsel. Door het vee te verzorgen en de productie te verbeteren, strijdt Dierenartsen Zonder Grenzen samen met de lokale bevolking tegen honger en armoede.

Ik doe een gift

Persverantwoordelijke

jostigadeyneJosti Gadeyne

j.gadeyne@vsf-belgium.org

T +32 (0)2 240 49 55 M +32 (0)486 92 45 29

twitterIconSmall@pihtu

Netwerk en expertise

Dierenartsen Zonder Grenzen werkt samen met meer dan 10 partnerorganisaties in 9 landen. We hebben een regionaal kantoor in West-Afrika (Niger), Centraal-Afrika (Rwanda) en Oost-Afrika (Kenia) en verschillende lokale projectkantoren. Naast een tiental personeelsleden op de hoofdzetel in Brussel, hebben we meer dan 100 werkkrachten op het terrein, waaronder voornamelijk lokale personeelsleden en enkele coöperanten. Zij kunnen actuele informatie verstrekken of journalisten op het terrein begeleiden.

Onze contactpersonen kunnen informatie geven over de Afrikaanse landen waar we werken (Burkina Faso, Burundi, DR Congo, Kenia, Mali, Niger, Oeganda, Rwanda, Zuid-Soedan), veeteelt en landbouw, diergeneeskunde, ontwikkelingssamenwerking, noodhulp, vleesconsumptie, klimaatverandering, gender, inheemse volkeren, pastoralisme (nomadische veehouderij), millenniumdoelstellingen, conflictbeheersing...

Persbeleid

We sturen persberichten uit, organiseren persreizen en faciliteren mediaprojecten waarbij we intensief samenwerken met de pers. Zo willen we bijdragen aan het bewustmaken van het publiek voor thema's zoals ontwikkelingssamenwerking, armoedebestrijding, kleinschalige veeteelt en vleesconsumptie.

Dierenartsen Zonder Grenzen draagt het principe van de persvrijheid hoog in het vaandel: wij mengen ons niet met de uiteindelijke inhoud van het werk van de journalist.

Fotografen

Beelden zijn vaak sterker dan woorden. Daarom sturen we regelmatig professionele fotografen naar het Zuiden. In het verleden werkten we al samen met de volgende fotografen: Tim Dirven, Raymond Dakoua, Thierry Geenen, Cédric Gerbehaye, Roger Job, Dieter Telemans, Francesco Zizola... Het gebruik van hun foto's gebeurt in samenspraak met de fotograaf.

Dierenartsen Zonder Grenzen heeft zelf ook veel foto's, die vrij van rechten gebruikt kunnen worden, mits voorafgaande toestemming van de organisatie. Bekijk onze mediabibliotheek of vraag rechtstreeks een geschikte foto aan bij onze persverantwoordelijke.

Persberichten, dossiers en opiniestukken

Wilt u onze persberichten in uw mailbox ontvangen? Vraag het aan onze persverantwoordelijke.

Duik in het archief van onze persberichten, dossiers en opiniestukken.